22. 1. 2021  Düsseldorf / Německo

Henkel výrazně posilňuje partnerství se sociálním podnikem Plastic Bank

Udržitelnost obalů si vyžaduje spolupráci napříč celým řetězcem

Rok 2020 už je možné spatřit jen ve zpětném zrcátku, ale dopad globální pandemie na odvětví obalů přetrvává. Uplynulý rok byl názorným příkladem toho, jakou zásadní roli hrají obaly, pokud máme udržovat základní věci jako jsou jídlo či léky čerstvé a bezpečné. Vedl ale i k opětovnému zdůrazňování a definování myšlenky udržitelnosti v této sféře. Ve zprávě od společnosti McKinsey & Company se píše že „přední výrobci a prodejci rychloobrátkového zboží od cílů ve sféře udržitelnosti obalových materiálů neupustili a zůstávají věrni svým ambicím o dosažení dlouhodobé vysoké recyklovatelnosti celého portfolia obalových produktů.“ 1 Dosažení těchto cílů vyžaduje úsilí všech článků hodnotového řetězce, které souvisejí s obaly. Na prvním 100% digitálním fóru s názvem "Henkel Packaging Adhesives Sustainability Forum" se experti a zástupci celého hodnotového řetězce v odvětví setkali, aby diskutovali nejen o výzvách, ale také o nových možnostech ve sféře udržitelných obalů.

„V současnosti je naše odvětví středem zájmu – dokonce si troufám říct, že více než kdykoliv předtím. Je zřejmé, že máme na bedrech vážnou a odpovědnou roli, abychom přispěli k udržitelnější budoucnosti," řekl Tilo Quink, Global Head of Henkel Packaging Adhesives. "Je to však úkol pro celý hodnotový řetězec – týká se dodavatelů surovin, výrobců strojů, zpracovatelů surovin, vlastníků značek, maloobchodníků i recyklačních center. Musíme jít do toho spolu a prosazovat myšlenku udržitelnosti společnými silami.“

Myslet na konec hned od začátku

Aby se věci pohnuly hmatatelným způsobem, celý hodnotový řetězec související s obaly musí úzce spolupracovat. Už při návrhu a výrobě nových obalů je třeba mít jasný scénář o tom, co s nimi bude, když doslouží.

„Potřebujeme přetransformovat obaly složené z více materiálů na jednomateriálové při stávajících recyklačních tocích všude tam, kde se to dá, a zároveň se naučit třídit a recyklovat všechny zbytkové materiály," vysvětlil Graham Houlder, projektový koordinátor ze společnosti CEFLEX – iniciativy evropského konsorcia firem, které zastupují celý hodnotový řetězec flexibilních obalů. Z hlediska implementace udržitelného scénáře společného pro všechny zúčastněné strany jsou navíc velmi důležité i investice do infrastruktury, která zajišťuje sběr, třídění a recyklaci.“

Společnosti jako EREMA Group GmbH, která je lídrem ve vývoji a výrobě komponentů a zařízení na recyklaci plastů, budou hrát klíčovou roli nejen ve zmiňované recyklační síti, ale také v tom, jak vrátit vysoce kvalitní materiály zpět do oběhu.

"EREMA vyvíjí svá zařízení a buduje závody tak, aby měli výstupní suroviny v konečném důsledku optimální přirozenou barvu, co nejméně kvalitativních defektů a neutrální vůni. Právě tyto vlastnosti nám zaručují efektivnost nákladů ve sféře kvalitních obalů," vysvětlil Clemens Kitzberger, který pracuje v rakouské společnosti EREMA jako Business Development Manager Post Consumer.

Legislativa jako klíčový prvek pokroku

Budoucnost obalů je přímo závislá i na legislativních a regulačních rámcích, které se dynamicky vyvíjejí – obzvláště v Evropě. "Nařízení o produktech na jedno použití v Evropské unii je jen začátkem velké vlny nových regulačních aktivit, které mají v budoucnu pomoci transformovat trhy s jednorázovými a znovupoužitelnými produkty," uvedl Eamonn Bates, ředitel organizace 360° Foodservice, která je platformou pro spolupráci v oblasti udržitelných gastroslužeb v Evropě. "Souvisí to i s novými opatřeními na omezování obalového odpadu a vyššími povinnými kvótami na recyklaci obalů."

Jakožto globální lídr v oblasti obalových lepidel, předvídala společnost Henkel takovýto vývoj událostí a je přesvědčena o tom, že transformace odvětví obalů je prostě nutná – dá se jí však dosáhnout pouze úzkou spoluprací partnerů v odvětví. Právě tato myšlenka vedla k tomu, aby společnost pozvala do diskuse partnery z celého hodnotového řetězce a uspořádala Fórum o udržitelnosti (Sustainability Forum). Fórum umožnilo rozvinout virtuální debatu za účasti všech klíčových hráčů v odvětví – od dodavatelů a zpracovatelů surovin, přes výrobce obalů, vlastníků značek, maloobchodníků až po podniky zaměřené na recyklaci. Akce iniciovaná společností Henkel rozproudila diskusi o klíčových oblastech, včetně flexibilních obalů, papírových řešení, obalů pro potraviny a nápoje, pásek a etiket.

Význam udržitelných surovin

Pro společnost Borealis, která je dodavatelem základních surovin, se stala udržitelnost, a zvláště myšlenka cirkulární ekonomiky, základním pilířem firemní strategie. Trevor Davis, vedoucí divize Marketing Consumer Products, vysvětluje: "Borealis má přesně definované, jak má cirkulární systém fungovat, aby byl postaven na partnerstvích napříč celým hodnotovým řetězcem. Začínáme tím, že hledáme obnovitelné možnosti týkající se výchozí suroviny a minimalizujeme množství CO2 vyprodukované našimi provozovnami, aby byla naše uhlíková stopa co nejnižší. "

Nastavení rámce pro cirkulární ekonomiku

Díky akcím, jakým je Fórum o udržitelnosti (Sustainability Forum), ukazuje společnost Henkel své úsilí o výměně zkušeností, spolupráci a vytváření partnerství v rámci sektoru. "V průběhu posledních let jsme zaznamenali prudký nárůst zájmu občanů o snižování spotřeby plastů a hledání alternativních řešení hlavně v reakci na to, že se v současnosti stále recykluje jen malý objem plastů. Současně probíhá vlna změn a inovací směřujících ke skutečné cirkulární ekonomice v oblasti plastových obalů, která nabírá na síle díky klíčovým hráčům v odvětví – počínaje výrobci materiálů až po recyklátory," uvedl Dennis Bankmann, který pracuje ve společnosti Henkel na pozici Senior Manager for Circular Economy.

1 Beyond COVID-19: The next normal for packaging design (“Po COVIDu: nový standard v rámci designů obalů“); McKinsey & Company, červenec 2020.


Dostupný multimediální obsah:

Video reportáž z Fóra: https://youtu.be/E4v6Yi6ETTQ
Virtuální Fórum o udržitelnosti (Sustainability Forum) se konalo v listopadu 2020 a přilákalo 2 000 návštěvníkův z více než 700 společností. Další fórum je naplánované na konec roku 2021.

Fórum probíhalo jako dvoudenní konference a jeho součástí byly i prezentace různých firem a získávaní kontaktů.´

Tiskové zprávy (152,34 KB)

Virtuální udržitelné forum proběhlo v listopadu 2020, zúčastnilo se jej 2000 návštěvníků z více než 700 společností. Další fórum je naplánované na konec roku 2021.

Zuzana Kaňuchová Henkel Slovensko
Henkel ČR
Henkel Magyarország 
Riaditeľka Korportánej komunikácie CEE zuzana.kanuchova@henkel.com Stáhnout vizitku Přidat do sbírky