Objevte značky našich obchodních divizí: Henkel Adhesive Technologies a Henkel Consumer Brands.
Emise oxidu uhličitého a ostatní skleníkové plyny jsou odpovědné za klimatické změny a globální oteplování. Redukce těchto emisí je jednou z největších výzev, kterým lidstvo čelí. Proto Henkel v roce 2024 definoval cíle pro dosažení nulových emisí, které výrazně rozšiřují plány na snížení emisí. Aby dosáhl nulových emisí, stanovil následující cíle:
Pár stupňů možná nezní moc dramaticky, ale pro budoucnost naší planety i těchto pár stupňů představuje velkou hrozbu. Abychom do roku 2050 dokázali udržet nárůst globální teploty do 1.5 stupňů Celsia – a tak splnit závazek stanovený v Pařížské dohodě v rámci úmluvy OSN o změně klimatu – musíme rapidně snížit emise oxidu uhličitého. Dosažení tohoto ambiciózního cíle bude možné pouze tehdy, pokud vlády a společnosti přijmou tuto výzvu jako příležitost k podpoření inovací a k naplňování vizionářských nápadů.
Několik stupňů se nemusí zdát mnoho, ale pro budoucnost naší planety je to velký rozdíl. Abychom omezili globální oteplování na 1,5 stupně Celsia – a splnili závazek přijatý v Pařížské dohodě OSN o změně klimatu – je třeba do roku 2050 snížit celosvětové emise na čistou nulu. Dosažení tohoto ambiciózního cíle bude možné pouze tehdy, pokud vlády a společnosti přijmou tuto výzvu jako příležitost k podpoře inovací a zkoumání vizionářských nápadů.
Změna klimatu je jednou z hlavních globálních výzev naší doby. Zavázali jsme se k dosažení cíle 1,5 stupně podle Pařížské dohody o klimatu a změnu klimatu a její dopady považujeme za součást našeho přístupu k udržitelnosti a řízení rizik. Je pro nás relevantní ze dvou hledisek: Jedním z nich je potenciální dopad našich obchodních aktivit na globální bilanci skleníkových plynů a druhým je potenciální dopad změny klimatu na naše obchodní aktivity. V souvislosti s naší strategií udržitelnosti zvažujeme naše přímé a nepřímé emise skleníkových plynů greenhouse gas (GHG) a jejich potenciální dopad na klima.
V roce 2011 jsme si stanovili cíle „Faktor 3“, které se zaměřují na zvýšení účinnosti do roku 2030. V roce 2019 jsme přidali klimatické cíle další úrovně pro emise Scope 1, Scope 2 a Scope 3 v souladu s kritérii iniciativy Science- Based Targets (SBTi). Kromě toho jsme se zavázali ke stanovení nulové čisté cesty a oficiálně jsme se přihlásili ke kampani Business Ambition for 1,5 °C. V roce 2024 společnost Henkel definovala plán čisté nuly, který rozšiřuje její staré cíle v oblasti snižování emisí. Čistá nula definuje bod, kdy jsou všechny emise skleníkových plynů způsobené lidskou činností vyváženy odstraněním stejného objemu emisí z atmosféry naší planety za určité časové období. Jinými slovy, čistá nula je stav rovnováhy.
Naše krátkodobé cíle, stejně jako náš čistě nulový cíl snižování emisí skleníkových plynů (GHG) v celém hodnotovém řetězci, jsou potvrzeny organizací SBTi a jsou v souladu s jejím podnikovým standardem Net-Zero. Zavázali jsme se snížit absolutní emise skleníkových plynů (GHG) v rozsahu 1 a 2 o 42 %1 a také absolutní emise skleníkových plynů v rozsahu 3 o 30 % do roku 2030 oproti základnímu roku 2021. A zavazujeme se snížit absolutní emise skleníkových plynů v rozsahu 1, 2 a 3 o 90 procent do roku 2045 ze základního roku 2021.1 Kromě toho budeme v návaznosti na standard SBTi Corporate Net-Zero Standard používat metody neutralizace zbytkových emisí prostřednictvím trvalého odstraňování a ukládání uhlíku.
Náš plán přechodu na změnu klimatu slouží jako klíčový prvek našeho přístupu ke zmírňování změny klimatu. Jsou v něm popsány naše krátkodobé a nulové cíle a činnosti v oblasti snižování emisí, které mají vést k dosažení těchto cílů, a také naše mechanismy řízení a realizace, které nám umožní realizovat transformaci na nulové emise.
1 Cílová hranice zahrnuje biogenní emise z půdy a pohlcení z bioenergetických surovin.
Úspěšný pokrok směrem k nulovým emisím bude vyžadovat komplexní transformaci našeho obchodního modelu i našich interakcí s obchodními partnery, zákazníky a společností jako celkem. Z tohoto důvodu společnost Henkel určila klíčové oblasti aktivit podél našeho hodnotového řetězce i mimo něj, ve kterých budeme spolupracovat s partnery, abychom dosáhli našich cílů v oblasti snižování emisí a podpořili přechod k nulovému čistému stavu.
Abychom dosáhli našeho ambiciózního cíle čisté nuly, usilujeme o alespoň 90procentní absolutní snížení emisí prostřednictvím snížení alespoň 95 procent všech emisí ze Scope 1 a 2 a 90 procent všech emisí ze Scope 3. Budeme se řídit pokyny SBTi a využívat trvalé odstraňování a ukládání uhlíku, abychom neutralizovali veškeré zbytkové emise na úrovni maximálně 10 procent našich celkových emisí.
Snižování emisí, které jsou přímým důsledkem naší vlastní činnosti, je klíčovým bodem našich opatření na zmírnění změny klimatu, protože máme přímý vliv na opatření ke snížení těchto emisí. Příslušná opatření se týkají energetiky a zahrnují: energetickou účinnost, zavádění obnovitelných zdrojů energie a získávání obnovitelné energie a paliv. Investujeme do technologií a procesů, které snižují spotřebu energie ve výrobě, skladech, kancelářích, vozových parcích a výzkumných a vývojových centrech. Tam, kde je to možné, instalujeme v našich zařízeních solární panely a kotle na biomasu, abychom vyráběli obnovitelnou energii přímo u zdroje.
Emise v předcházejících a navazujících fázích našeho hodnotového řetězce představují zdaleka největší podíl na našich celkových emisích. Pro realizaci naší transformace na čistou nulu mají obzvlášť velký význam emise v předcházejících fázích výrobního řetězce, které pocházejí ze surovin a obalových materiálů, jež nakupujeme. Spolupráce s našimi dodavateli hraje v tomto ohledu zásadní roli. Abychom posunuli hodnocení emisí CO2 v našem předcházejícím hodnotovém řetězci na další úroveň, zahájili jsme komplexní program zapojení našich dodavatelů po celém světě nazvaný „Climate Connect “. Cílem programu je pokročit v dekarbonizaci v rámci hodnotového řetězce prostřednictvím shromažďování údajů o emisích, společně definovaných opatření ke snížení emisí a průběžného zvyšování kvalifikace dodavatelů.
Dalšími klíčovými zdroji emisí, které se snažíme řešit, jsou navazující činnosti, jako je logistika, distribuce a likvidace našich výrobků po skončení jejich životnosti. Naše činnosti rozdělujeme do následujících klíčových kategorií snižování emisí: ekologický design, materiály s nízkými emisemi a logistika s nízkou uhlíkovou stopou.
Naše výrobky se denně používají v milionech domácností a průmyslových procesů. Emise vznikající během fáze používání našich výrobků tvoří velkou část našich emisí v rozsahu 3. Nemůžeme je přímo ovlivnit, a proto jsou z našeho stanovení čistého nulového cíle vyloučeny. Chceme však povzbudit spotřebitele k odpovědnějšímu chování a dostát své odpovědnosti. K tomu přistupujeme ze dvou hledisek: Za prvé, inovace výrobků s cílem optimalizovat vlastnosti našich výrobků. A za druhé, zapojení zákazníků a spotřebitelů s cílem podpořit energeticky účinné a udržitelné využívání a likvidaci našich výrobků. Naším cílem je, aby naše výrobky a technologie pomáhaly snižovat emise nebo v závislosti na použití pomáhaly předcházet vzniku emisí při používání našimi zákazníky a spotřebiteli. A navrhujeme programy zapojení, abychom naše spotřebitele vzdělávali v oblasti energeticky účinného využívání našich výrobků a podpořili tak změnu jejich chování.
Naše nulová transformace přesahuje rámec snižování emisí. Zahrnuje také převzetí odpovědnosti za těžko odstranitelné emise a zároveň usiluje o to aby přispěla ke společenské čisté nule podporou spravedlivého a férového přechodu. V souladu se standardem SBTi Corporate Net-Zero Standard definujeme tento přístup jako „Beyond Value Chain Mitigation“(BVCM) a budeme se řídit příslušnými pokyny SBTi. BVCM zahrnuje „zmírňující opatření nebo investice, které spadají mimo hodnotový řetězec společnosti, včetně činností, které zamezují nebo snižují emise skleníkových plynů nebo odstraňují a ukládají skleníkové plyny z atmosféry.