Objevte značky našich obchodních divizí: Adhesive Technologies a Consumer Brands.
23. 2. 2022 Düsseldorf / Německo
„Celkově jsme v roce 2021 dosáhli dobrých hospodářských výsledků a konzistentně jsme dělali pokroky v implementaci naší strategické agendy. A to i přes velmi náročné trhové podmínky s bezprecedentním narušením globálních dodavatelských řetězců, nedostatkem klíčových surovin a celkově výrazně rostoucími cenami,“ řekl předseda představenstva společnosti Henkel Carsten Knobel.
„Zaznamenali jsme organický růst ve všech obchodních divizích, udrželi jsme marži na stabilní úrovni a dosáhli jsme velmi silného růstu výnosů na prioritní akcii. Je to výsledek úsilí celého našeho globálního týmu Henkel. I v takové náročné době se nám společně dařilo dělat pokroky v naší agendě smysluplného růstu. Rád bych poděkoval všem zaměstnancům za jejich výjimečné pracovní nasazení. Především těm, kteří udržovali v chodu naši produkci a kritické obchodní procesy přímo ve výrobních provozovnách.“
Společnost Henkel dosáhla ve finančním roce 2021 organického obratu v hodnotě přibližně 20,1 mld. eur, což ve srovnání s rokem 2020 představuje organický růst obratu ve výši 7,8 %. Zvláště pozitivní vliv mělo výrazné oživení poptávky v průmyslovém segmentu a v segmentu profesionální vlasové kosmetiky. Ve srovnání s předchozím rokem 2020, kdy byla poptávka po hygienických a čistících produktech a barvách na vlasy zvlášť vysoká, zatím co poptávka po stylingových přípravcích byla méně výrazná, v segmentu spotřebního zboží se poptávka v mnoha kategoriích normalizovala. Zároveň ovšem výrazné zvýšení cen vstupních surovin a logistiky spolu s kurzovými vlivy negativně zasáhli naši ziskovost ve finančním roce 2021. Díky výraznému zvýšení objemu prodeje, úspěšnému zvýšení cen, aktivnímu řízení nákladů a pokračujícím strukturálním změnám dokázala společnost Henkel více než kompenzovat jejich vliv na své výnosy. Upravený provozní zisk se zvýšil o 4,2 % na 2,7 mld. eur. Upravená výnosnost prodeje představovala 13,4 % ve srovnání s předchozím rokem a upravený výnos na prioritní akcii se zvýšil na 4,56 eura. Tento vývoj představuje výrazné zlepšení na úrovni 9,2 % při konstantních kurzových sazbách.
Vzhledem k uvedeným výsledkům společnost Henkel na blížícím se výročním valném shromáždění navrhne svým akcionářům stabilní dividendu ve výši 1,85 eura na prioritní akcii a 1,83 eura na kmenovou akcii. Navrhovaná výše se rovná podílu vyplácených dividend na úrovni 40,5 %, což je mírně nad cílovým rozsahem 30 až 40 % upraveného čistého zisku po odpočítání menšinových podílů. Společnost vyplácí stabilně dividendy od vypuknutí pandemie onemocnění COVID-19.
Kromě toho společnost koncem ledna 2022 oznámila zahájení programu odkupu akcií v objemu do 1 mld. eur, s jehož implementací začala v únoru. Henkel plánuje odkoupit prioritní akcie v celkovém objemu až 800 mil. eur a kmenové akcie v celkovém objemu do 200 mil. eur. Odkupování akcií by mělo probíhat až do 31. března 2023.
„Neustále pokračujeme v implementaci naší strategické agendy a v mnohých klíčových oblastech jsme dosáhli velmi výrazného pokroku. V jiných oblastech ovšem stále vidíme potřebu přijímat další opatření. Proto se nyní snažíme posunout naši agendu smysluplného růstu na další úroveň: koncem ledna jsme oznámili sloučení obchodních divizí Laundry & Home Care a Beauty Care do jedné obchodní divize pod názvem „Henkel Consumer Brands“. Cílem je vybudovat multiproduktovou platformu s obratem kolem 10 miliard eur, která nám poskytne širší základ pro ještě konzistentnější optimalizaci našeho portfolia směrem k vyššímu růstu a maržím. Tyto plány se odrážejí i v našich středně- až dlouhodobých finančních ambicích,“ řekl Carsten Knobel. „Kromě toho, náš nový fond rizikového kapitálu Venture Fund II v objemu 150 mil. eur a náš nový rámec 2030+ Sustainability Ambition Framework přinášejí důležitý stimul v oblasti inovací a udržitelnosti. A nový otevřený a dynamický vzhled naší korporátní značky posilňuje naši misi.“
Obrat skupiny Henkel ve finančním roce 2021 dosáhl 20 066 mil. eur, což představuje nominální růst na úrovni 4,2 % a výrazný organický růst obratu ve výši 7,8 %. Akvizice a odprodeje měli na obrat mírně negativní vliv na úrovni -0,1 %. Kurzový vývoj měl na obrat negativní vliv ve výši -3,5 %.
Obchodní divize Adhesive Technologies zaznamenala dvouciferný organický růst obratu na úrovni 13,4 %, kterého hlavním zdrojem bylo výrazné oživení průmyslové poptávky ve srovnání s obdobím předchozího roku, jež bylo těžce poznačené pandemií onemocnění COVID-19. Obrat obchodní divize Beauty Care organicky narostl o 1,4 %. Pozitivní vliv mělo oživení v segmentu profesionální vlasové kosmetiky, zatím co segment spotřebního zboží byl ovlivněn zejména normalizováním poptávky v kategorii tělové kosmetiky a zaznamenal pokles. Obchodní divize Laundry & Home Care dosáhla silného organického růstu obratu na úrovni 3,9 % díky silným výsledkům jak v kategorii pracích prostředků, tak v kategorii čistících přípravků pro domácnost.
Rozvíjející se trhy zaznamenali dvouciferný organický růst obratu ve výši 15,4 %, organický obrat na vyspělých trzích dosáhl 2,5 %.
Upravený provozní zisk (upravený zisk EBIT) dosáhl v roce 2021 hodnoty 2 686 mil. eur ve srovnání s 2 579 mil. eur ve finančním roce 2020, tedy se zvýšil o 4,2 %. Upravená výnosnost prodeje (upravená marže EBIT) dosáhla úrovně předchozího roku ve výši 13,4 %.
Upravený výnos na prioritní akcii se zvýšil o 7,0 % na hodnotu 4,56 eura (předchozí rok: 4,26 eura). Upravený výnos na prioritní akcii se při konstantních kurzových sazbách zvýšil o 9,2 %.
Čistý provozní kapitál se zvýšil na 2,2 %, tedy o 1,5 procentuálního bodu ve srovnání s mimořádně nízkou hodnotou 0,7 % v předchozím roce. Znamená to, že čistý provozní kapitál se vrací na normálnější úrovně. Ve srovnání s předkrizovou úrovní z roku 2019 se zlepšil o 1,7 %.
Volný cash flow v celkové výši 1 478 mil. eur byl nižší než v předchozím roce (2020: 2 340 mil. eur), ve kterém došlo k jeho výraznému nárůstu způsobenému neobvykle ostrým poklesem čistého provozního kapitálu v rámci cash flow z provozních činností.
Čistá finanční pozice se výrazně zlepšila zejména díky dobrému volnému cash flow. K 31. prosinci 2021 představovala čistá finanční pozice -292 mil. eur (31. prosinec 2020: -888 mil. eur).
Obrat divize Adhesive Technologies za finanční rok 2021 byl nominálně o 11,0 % vyšší a dosáhl 9 641 mil. eur. Organicky se zvýšil o 13,4 %. Důvodem tohoto růstu byli výrazně vyšší objemy prodeje i stabilní růst cen během celého roku. V prvním pololetí byl růst charakterizován rozsáhlým oživením objemu průmyslové poptávky ve srovnání s předchozím rokem, který byl silně zasažen pandemií onemocnění COVID-19. Ve druhém pololetí mělo na organický růst obratu pozitivní vliv další zvyšování objemu prodeje a postupně rostoucí ceny. Upravený provozní zisk ve výši 1 561 mil. eur byl výrazně vyšší než v předchozím roce (1 320 mil. eur). Upravená výnosnost prodeje se zvýšila o 100 bazických bodů a dosáhla úrovně 16,2 %, k čemuž přispěl zejména dvouciferný růst obratu.
Obrat divize Beauty Care se v roce 2021 nominálně snížil o 2,0 % na hodnotu 3 678 mil. eur, přičemž organicky narostl o 1,4 %. Důvodem byl rozdílný vývoj v jednotlivých segmentech. Zatím co oživení v segmentu profesionální vlasové kosmetiky mělo pozitivní vliv, segment spotřebního zboží byl ovlivněn zejména normalizováním poptávky v kategorii tělové kosmetiky a zaznamenal pokles. Upravený provozní zisk dosáhl 351 mil. eur (předchozí rok: 377 mil. eur). Upravená výnosnost prodeje klesla na 9,5 % (předchozí rok: 10 %). Důvodem byly kromě jiného vyšší investice do marketingu a reklamy a výrazně vyšší ceny surovin.
Obrat obchodní divize Laundry & Home Care se v roce 2021 nominálně snížil o 1,5 % na hodnotu 6 605 mil. eur, organicky se zvýšil o 3,9 %. Upravený provozní zisk ve výši 904 mil. eur zaostal za úrovní předchozího roku (1 004 mil. eur). Především z důvodu výrazně vyšších cen surovin a logistiky zaznamenala upravená výnosnost prodeje propad o 130 bazických bodů na úroveň 13,7 %.
Výhled na rok 2022, jež byl zveřejněn koncem ledna, zůstává nezměněný. Vzhledem k vysoké trhové nejistotě a volatilitě a vlivu dalšího výrazného zvyšování nákladů na suroviny a logistiku společnost Henkel předpokládá organický růst obratu v rozsahu 2 až 4 % a upravenou výnosnost prodeje (marže EBIT) mezi 11,5 a 13,5 %. Upravený výnos na prioritní akcii (EPS) ve finančním roce 2022 by se měl na úrovni skupiny pohybovat v rozpětí od -15 do +5 % (při konstantních kurzových sazbách).
Počátkem března 2020 společnost Henkel představila svoji agendu zaměřenou na růst v následujících letech, na jejíž dosažení vypracovala jasný strategický rámec. Klíčovými prvky tohoto strategického rámce jsou úspěšné portfolio, jednoznačná konkurenční výhoda v oblastech inovací, udržitelnosti a digitalizace, jakož i provozní modely připravené na budoucnost, které mají pevnou oporu v silné firemní kultuře.
Řízení portfolia postupuje podle plánu
V rámci aktivního řízení portfolia si společnost Henkel počátkem roku 2020 stanovila za cíl prodat nebo zrušit značky a podnikatelské aktivity s obratem v objemu kolem 0,5 mld. eur do konce roku 2021. Společnosti Henkel se do konce roku 2021 podařilo podle plánu podepsat smlouvy o odprodeji, dokončit odprodej anebo zastavit podnikatelské činnosti s celkovým ročním obratem v objemu kolem 0,5 mld. eur. Většina těchto opatření se týkala portfolia produktů divizí Beauty Care a Laundry & Home Care, například prodej značek Right Guard a Dry Idea.
Kromě toho společnost Henkel v roce 2021 strategicky posílila své portfolio akvizicí, které v budoucnu slibuje vysoký růst. V rámci obchodní divize Laundry & Home Care posílila své postavení na francouzském trhu akvizicí společnosti Swania. Její portfolio zahrnuje velmi atraktivní a profitabilní trhové segmenty a doplňuje portfolio společnosti Henkel o osvědčené a inovativní značky jako Maison Verte a YOU.
Počátkem února 2022 společnost Henkel dále posílila své produktové portfolio akvizicí divize profesionální vlasové kosmetiky společnosti Shiseido na asijsko-pacifických trzích. Transakce zahrnuje prémiové produkty profesionální vlasové kosmetiky s obratem více než 100 mil. eur za finanční rok 2021. Svojí expanzí na asijsko-pacifických trzích se společnost Henkel stane jedním z předních trhových hráčů v tomto vysoce dynamickém regionu s atraktivním potenciálem budoucího růstu.
Na posilnění své konkurenceschopnosti a odlišení se od konkurence se společnost Henkel zaměřila také na další zrychlování inovací, podporu udržitelnosti a tvorbu vyšší přidané hodnoty pro své zákazníky a spotřebitele prostřednictvím digitalizace.
Společnost Henkel pokračovala v úspěšném prosazování a zavádění inovací také ve finančním roce 2021, k čemu kromě jiných přispěli i firemní inkubátory a inovační týmy, jež byly v minulém roce zřízeny v rámci obchodních divizí Beauty Care a Laundry and Home Care. Divize Adhesive Technologies otevřela v Düsseldorfu nové globální inovační centrum, do kterého společnost investovala přibližně 130 mil. eur. Práce začaly i na výstavbě dalšího špičkového inovačního centra divize Adhesive Technologies v Šanghaji.
V roce 2021 společnost Henkel na trh opět úspěšně zavedla mnohé inovace a přiměřeně je podpořila potřebnými investicemi. Divize Adhesive Technologies například vyvinula a zavedla řešení pro automobilový průmysl v podobě udržitelných lepících a spojovacích technologií, které podporují teplotní rozptyl. Kromě toho její inovativní technologie umožňují vývoj udržitelných obalových řešení.
Divize Beauty Care zahájila rozsáhlý trhový restart vlasových stylingových přípravků značky Taft a barev na vlasy Igora Royal a další úspěšné inovace zavedla také v segmentu výrobků pro péči o vlasy. Kromě toho rozšířila sortiment udržitelné značky Nature Box o nové produkty v pevné formě a balení s náhradní náplní.
Divize Laundry & Home Care představila inovované čistící kapsle v rámci všech cenových segmentů, které jsou dostupné pod různými značkami včetně značky Perwoll. V maloobchodních prodejnách v některých evropských zemích se začaly prodávat udržitelné ekologické prací tablety Persil Eco Power Bars. Mezi inovativní produkty v kategorii čistících prostředků patří kapsle „Somat Excellence“.
Společnost Henkel také založila nový investiční fond Venture Fund II v objemu 150 mil. eur, jehož cílem je investovat do inovativních a nových byznys modelů prostřednictvím startupů a fondů rizikového kapitálu.
V rámci své strategické agendy se společnost Henkel zaměřuje na udržitelnost, čímž se chce jednoznačně odlišit od svých konkurentů, generovat smysluplný růst a vytvářet přidanou hodnotu pro své akcionáře. V roce 2021 se jí v této oblasti podařilo dosáhnout výrazného pokroku; například:
V oblasti udržitelných financí dokázala společnost Henkel opět poskytnout důležité impulzy, například představením „rámce udržitelného financování“, který umožňuje v budoucnu investovat do udržitelných dluhopisů. V roce 2021 se společnost Henkel stala první společností ve svém odvětví, která vydala eurové dluhopisy s úrokem navázaným na splnění konkrétních cílů v oblasti udržitelnosti. Společnost loni vydala udržitelné dluhopisy v celkovém objemu více než 700 mil. eur.
V odezvě na rostoucí důležitost udržitelného řízení a zvyšující se očekávání zákazníků a veřejnosti společnost Henkel posílila svoji dlouhodobou strategii v oblasti udržitelnosti zavedením nového rámce pod názvem „2030+ Sustainability Ambition Framework“. K existujícím cílům přibyli nové dlouhodobé ambiciózní cíle, jež si společnost vytyčila ve třech tematických oblastech: „Regenerující planeta“ (Regenerative Planet), „Prosperující komunity“ (Thriving Communities) a „Důvěryhodný partner“ (Trusted partner).
Tematická oblast „Regenerující planeta“ se zaměřuje na tak důležitá témata jako klimatické změny, oběhové hospodářství a přírodní zdroje. Společnost Henkel se nyní usiluje o dosažení klimaticky pozitivního provozu do roku 2030 – o deset let dříve, než původně plánovala – a v souladu s iniciativou Science Based Targets nastoupila na cestu nulových emisí v případě emisí rozsahu 3 (od zdroje po prodej). Aby toho dosáhla, 100 % elektrické energie, kterou společnost pořizuje, bude do roku 2030 pocházet z obnovitelných zdrojů.
Na podporu oběhového hospodářství si společnost Henkel vytyčila cíl, podle něhož 100 % jejích obalových materiálů bude do roku 2025 recyklovatelných nebo opětovně použitelných. V rámci tohoto cíle chce společnost zvýšit podíl recyklovaných plastů ve všech obalech svých spotřebních výrobků na více než 30 %. Kromě toho chce do roku 2030 ve svých výrobních provozovnách dosáhnout oběhového využívání vody a produkce odpadových materiálů. Společnost je také na dobré cestě při plnění svého cíle pro rok 2025, což je snížení spotřeby vody na tunu produkce o 35 % (ve srovnání s výchozím rokem 2010).
V rámci tematické oblasti „Prosperující komunity“ se společnost plánuje v budoucnu zaměřovat na podporu rovnosti příležitostí, vzdělávání a společenský blahobyt. Společnost si dala za cíl dosáhnout do roku 2025 rodové rovnosti na všech úrovních řízení.
Klíčovým prvkem tematické oblasti „Důvěryhodný partner“ je dosáhnout do roku 2025 stoprocentní transparentnosti při obstarání palmového oleje a závazek jeho 100 % zodpovědného získávání ve spolupráci se všemi obchodními partnery.
Vedle inovací a udržitelnosti je digitalizace další strategickou prioritou, jež si společnost Henkel stanovila na posílení své konkurenceschopnosti v roce 2021. Obrat prostřednictvím digitálních kanálů znovu zaznamenal dvouciferný procentuální růst v rámci všech tří obchodních divizí, přičemž jeho podíl na obratu na úrovni skupiny se zvýšil na více než 18 %. Digitální divize Henkel dx a tři obchodní divize pokračovaly v digitální transformaci společnosti a otevřely první inovační centra v Berlíně a Šanghaji. Záměrem integrované platformy pro digitální podnikání a elektronický obchod, vyvinuté ve spolupráci se společností Adobe, je zrychlit inovace a vytvářet nové příležitosti pro další růst společnosti Henkel.
Důležitými prvky strategického rámce společnosti Henkel jsou štíhlé a rychlé provozní modely připravené na budoucnost. Společnost dále rozšířila změny zavedené v roce 2020: v rámci divize Adhesive Technologies je již pevně etablovaná nová struktura se čtyřmi obchodními sekcemi, které se skládají z 11 strategických obchodních jednotek. V obchodních divizích Laundry & Home Care a Beauty Care pokračovaly organizační změny, jejichž cílem je posílit regionální zaměření a přiblížit společnost k zákazníkům a spotřebitelům. Kromě toho došlo k další harmonizaci nákupu s jednotlivými obchodními jednotkami a trhy. Také plánované sloučení divizí Laundry & Home Care a Beauty Care do jedné divize pod názvem „Henkel Consumer Brands“ přispěje k další optimalizaci podnikových struktur.
Společnost Henkel pokračuje v posilňování podnikové kultury v rámci své strategické agendy. V roce 2020 společnost Henkel vytvořila nový celopodnikový cíl a představila jej interní i externí veřejnosti pod názvem „Průkopníci v centru dění pro blaho generací“, který představuje ústřední vedoucí princip sjednocující všechny zaměstnance společnosti. Nový dynamický vizuál korporátní značky podtrhuje ambici společnosti Henkel stát se průkopníkem ve snaze o pozitivní vývoj na trzích a v sociálním prostředí.
K posílení firemní kultury zorganizovala společnost Henkel v roce 2021 mnoho školení a pokročilých kurzů včetně komplexního programu zpětné vazby pro vedoucí pracovníky. Vypracovala také holistický koncept s názvem „Smart Work“, jež v budoucnu poskytne globální rámec pro taková témata jako mobilní práce, digitální pracoviště anebo zdraví zaměstnanců.
Na konci ledna 2022 společnost Henkel představila komplexní opatření, nimiž chce posunout implementaci agendy smysluplného růstu na vyšší úroveň. V rámci nich plánuje sloučit své divize Laundry & Home Care a Beauty Care do nové obchodní divize: Henkel Consumer Brands. Nová obchodní divize vytvoří jednotnou multiproduktovou platformu pro celé portfolio spotřebních produktů společnosti Henkel včetně mnoha ikonických značek jako Persil a Schwarzkopf, jakož i profesionálních vlasových výrobků. Předpokládaný obrat nové obchodní divize je přibližně 10 mld. eur. Sloučení by mělo přinést růst a vyšší ziskovost divize spotřebního zboží a celé společnosti.
Přípravy integračního procesu nové obchodní divize už začaly. Jejich součástí jsou také úvodní konstruktivní jednání se zástupci zaměstnanců. Také byla definovaná a interně komunikovaná organizační struktura budoucí obchodní divize – se čtyřmi regiony a dvěma globálními obchodními segmenty podpořenými centrálními funkcemi. Kromě toho byla určena první řídící úroveň pod dohledem zodpovědného člena představenstva a pro účely plánovaného sloučení dvou obchodních divizí byla vytvořena projektová organizace.
Jak zhrnul Carsten Knobel: „V roce 2021 jsme udělali další pokrok v implementaci naší strategické agendy a celkově jsme dosáhli dobrých obchodních výsledků. A to i přes přetrvávající vliv globální pandemie, napjaté dodavatelsko-odběratelské vztahy a mimořádně ostré zvýšení cen surovin a logistických služeb. Nyní hledíme vpřed – na úkoly, které na nás čekají v roce 2022 a v následujících letech. Stavíme na jasné strategii, jež přinese smysluplný růst, a na silném týmu sestaveném z vysoce motivovaných zaměstnanců na celém světě. Věříme našim společným hodnotám, naší kultuře a našemu poslání, jež nás vedou kupředu. Jsem hluboce přesvědčen, že své ambiciózní cíle naplníme a úspěšně zrealizujeme naši agendu smysluplného růstu.“
* Upravené o jednorazové výdaje/příjmy a náklady na restrukturalizaci.
Více informací