Objevte značky našich obchodních divizí: Adhesive Technologies a Consumer Brands.
9. 11. 2023 Düsseldorf / Nemečko
Skupina Henkel zaznamenala ve třetím čtvrtletí 2023 obrat ve výši přibližně 5,4 miliardy eur při organickém růstu obratu na úrovni 2,8 procenta. K růstu přispěla především pokračující silná cenová politika v očekávání výrazně vyšších cen surovin ve srovnání s předchozím rokem. Objem prodeje byl sice negativní, ale ve srovnaní s druhým pololetím zaznamenal viditelné zlepšení. Nominálně se obrat meziročně snížil o 9,0 %, a to zejména z důvodu ukončení podnikatelských aktivit v Ruské federaci ve druhém čtvrtletí a vlivem negativního kurzového vývoje.
„I přes přetrvávající náročné trhové podmínky jsme dokázali ve třetím čtvrtletí udržet momentum našeho růstu, k čemuž přispěly obě obchodní divize. Vzhledem k uvedenému vývoji jsme dnes zvýšili náš výhled na aktuální finanční rok. Konkrétně v případě upravených výnosů na prioritní akcii nyní očekáváme zvýšení v rozpětí od 15 do 25 procent při konstantních kurzových sazbách,“ řekl předseda představenstva společnosti Henkel Carsten Knobel.
„Atraktivní akvizicí, jež odráží naše výraznější zaměření na růst našeho podnikání skrz sloučení a akvizice, jsme také posílili portfolio divize Adhesive Technologies. Zároveň jsme jednoznačně dokázali překročit plán integrace divize Consumer Brands, která představuje největší transformaci naší společnosti za několik posledních desetiletí.“
I když je poptávka na některých relevantních koncových trzích společnosti Henkel stále utlumená, divize Adhesive Technologies zaznamenala ve třetím čtvrtletí pozitivní vývoj organického obratu, k němuž přispívaly segmenty mobility a elektroniky a segment produktů pro řemeslníky, stavebnictví a profesionály. Velmi silný organický růst obratu obchodní divize Consumer Brands, která od začátku roku funguje v nové struktuře, potáhly zejména segmenty pracích a čistících prostředků pro domácnost a vlasové kosmetiky.
„V obou obchodních divizích se ve třetím čtvrtletí viditelně zlepšil vývoj objemu prodaných produktů ve srovnání s předchozím čtvrtletím a potvrzuje naše očekávání, která jsme zveřejnili při publikování výsledků za první pololetí. Další postupné zlepšování očekáváme také v dalším čtvrtletí,“ řekl Carsten Knobel.
Ve třetím čtvrtletí společnost Henkel zároveň úspěšně pokračovala v implementaci své strategické agendy růstu. Akvizicí společnosti Critica Infrůstructure společnost Henkel rozšířila portfolio divize Adhesive Technologies o dodatečný atraktivní obchodní segment s cílem vytvořit platformu pro další růst: společnost Critica Infrůstructure se specializuje na inovativní kompozitní řešení pro opravy a údržbu se širokým průmyslovým uplatněním. Integrace spotřebitelských segmentů v rámci obchodní divize Consumer Brands postupuje rychleji, než se plánovalo. Až 80 % z úspor nákladů ve výši přibližně 250 milionů eur, jichž mělo být v rámci první fáze dosaženo do konce roku 2024, se pravděpodobně podaří zrealizovat již do konce roku 2023. Kromě toho společnost přísně orientuje portfolio divize Consumer Brands na značky a produkty s vysokou marží a silným růstovým potenciálem.
„Ve třetím čtvrtletí jsme pokračovali v konzistentním prosazování našich strategických priorit v obou obchodních divizích. Proto jsme i nadále na dobré cestě k dalšímu růstu a rozšiřování svých vedoucích trhových pozic na globálních trzích,“ dodal Carsten Knobel.
Obrat na úrovni skupiny dosáhl ve třetím čtvrtletí 2023 výše 5 440 milionů eur, což meziročně představuje nominální pokles o 9,0 procent. Negativní vliv akvizic a odprodejů včetně prodeje podnikatelských aktivit v Ruské federaci na obrat skupiny představoval 5,5 %. Negativní příspěvek kurzových vlivů k vývoji obratu byl na úrovni 6,3 %. Organicky (tj. po úpravě o kurzové vlivy a vlivy akvizic a odprodejů) se ovšem obrat zvýšil o 2,8 %. Ke zvýšení přispěla zejména silná cenová politika v obou obchodních divizích. Objem prodeje se meziročně snížil, ale ve srovnání s druhým čtvrtletím obě divize vykázaly viditelné postupné zlepšení.
Obrat za prvních devět měsíců roku 2023 dosáhl 16 366 milionů eur, což představuje nominální snížení o 3,1 %. Organicky se obrat zvýšil o 4,1 %, a to díky dvoucifernému růstu cen.
K organickému růstu obratu ve třetím čtvrtletí nejvýrazněji přispěly trhy v Evropě, Severní Americe, Latinské Americe a v regionu Indie, Středního východu a Afriky (IMEA). Naopak, na asijsko-pacifických trzích byl vývoj organického obratu negativní především z důvodu napjatého trhového prostředí, jež převládalo v Číně.
Za prvních devět měsíců roku 2023 společnost Henkel zaznamenala výrazný organický růst obratu ve všech regionech s výjimkou asijsko-pacifického.
Obchodní divize Adhesive Technologies dosáhla ve třetím čtvrtletí 2023 obratu ve výši 2 711 milionů eur (loni: 2 995 milionů eur). V nominálním vyjádření jde o pokles o 9,5 %, organicky (tj. po úpravě o kurzové vlivy a vliv akvizic a odprodejů) se však zlepšil o 0,8 %, k čemuž přispělo výrazné zvýšení cen. Na druhé straně, objem prodeje zaostal za úrovní z předchozího roku, protože na některých relevantních trzích i nadále přetrvává útlum v poptávce. Akvizice a odprodeje snížily obrat o 3,8 %, zatímco nepříznivý kurzový vývoj měl na obrat dodatečný negativní vliv ve výši 6,5 %. Obrat divize Adhesive Technologies se za prvních devět měsíců roku 2023 nominálně snížil o 3,3 % na hodnotu 8 186 milionů eur. Organicky však díky cenám vzrostl o výrazných 3,3 %.
K pozitivnímu organickému růstu obratu přispívaly ve třetím čtvrtletí zejména trhové segmenty mobility a elektronického průmyslu a segment produktů pro řemeslníky, stavebnictví a profesionály. V segmentu produktů pro mobilitu a elektronický průmysl zaznamenala divize Adhesive Technologies výrazný organický růst obratu na úrovni 4,6 %. K uvedenému zvýšení přispěl automobilový průmysl, zatímco výsledky v segmentu elektroniky nedosáhly úrovně předchozího roku v důsledku přetrvávající nízké poptávky. Segment dodavatelského průmyslu zaznamenal pozitivní organický růst obratu. V segmentech obalového a spotřebního zboží se obrat organicky snížil o 5,0 procent. Tento výsledek je kombinací nižší poptávky a vysokých srovnávacích základen ze stejného období předchozího roku. Trhový segment produktů pro řemeslníky, stavebnictví a profesionály dosáhl organického růstu obratu ve výši 2,8 %, k němuž přispělo stavebnictví i produkty pro spotřebitele a řemeslníky. Naopak, slabší poptávka vedla k mírnému poklesu obratu v oblasti výroby a údržby.
Z geografického hlediska byly výsledky obchodní divize Adhesive Technologies ve třetím čtvrtletí smíšené. V Evropě byl organický vývoj obratu mírně negativní. Růst v segmentech produktů pro mobilitu a elektronický průmysl a produktů pro řemeslníky, stavebnictví a profesionály nedokázal kompenzovat negativní vývoj v segmentu obalového a spotřebního zboží. Segment mobility a elektronického průmyslu naopak přispěl k organickému růstu obratu na severoamerických trzích. V regionu IMEA zaznamenala divize Adhesive Technologies dvouciferný organický růst obratu, k němuž přispěly všechny obchodní segmenty. Velmi silný byl organický růst obratu v latinskoamerickém regionu, a to zejména díky výsledkům v segmentu produktů pro mobilitu a elektronický průmysl a v segmentu obalového a spotřebního zboží. Naopak v asijsko-pacifickém regionu došlo k meziročnímu poklesu ve všech obchodních segmentech především v důsledku napjatého trhového prostředí, jež převládalo v Číně.
Obrat obchodní divize Consumer Brands dosáhl ve třetím čtvrtletí 2023 hodnoty 2 695 milionů eur, což ve srovnání se stejným čtvrtletím předchozího roku představuje nominální pokles o 7,6 %. Organicky (tj. po úpravě o kurzové vlivy a vlivy akvizic a odprodejů) se její obrat zvýšil o 6,2 %. K uvedenému zvýšení přispěl dvouciferný nárůst cen i přes snížení objemu prodeje, jež byl částečně způsoben i pokračující optimalizací produktového portfolia. Negativní příspěvek kurzových vlivů k vývoji obratu představoval 6,3 % a aktivace/odprodeje přispěly k jeho poklesu 7,5 %.
Za prvních devět měsíců roku 2023 dosáhla obchodní divize Consumer Brands celkového obratu ve výši 8 060 milionů eur, což meziročně představuje nominální snížení o 2,3 %. Díky vyšším cenám ovšem obrat organicky vzrostl o 5,9 %.
Segment pracích a čistících prostředků pro domácnost dosáhl ve třetím čtvrtletí velmi silného organického růstu obratu na úrovni 5,8 %. Organický obrat se výrazně zvýšil v segmentu pracích prostředků především díky dvoucifernému růstu v kategorii přípravků pro péči o textilie. Velmi silný růst zaznamenal také segment čistících produktů pro domácnost, k němuž nejvíce přispělo výrazné zvýšení obratu v kategorii toaletních produktů.
Segment vlasové kosmetiky zaznamenal ve třetím čtvrtletí výrazný organický růst obratu na úrovni 8,9 %. Oblast spotřebního zboží dosáhla dvouciferného růstu zejména díky výsledkům v kategoriích stylingových vlasových přípravků a vlasové kosmetiky. Kategorie profesionální vlasové kosmetiky dosáhla velmi silného organického růstu obratu.
Ostatní spotřebitelské segmenty vykázaly ve třetím čtvrtletí mírně negativní vývoj organického obratu na úrovni 0,6 %, jež byl částečně způsoben opatřeními pro optimalizaci produktového portfolia.
Z geografického hlediska se obchodní divizi Consumer Brands ve třetím čtvrtletí dařilo ve všech regionech kromě asijsko-pacifického. V Evropě se organický obrat zvýšil zejména díky výsledkům v obchodním segmentu vlasové kosmetiky. Region Severní Ameriky dosáhl velmi silného růstu organického obratu, k němuž přispěly všechny obchodní segmenty. Také latinskoamerické trhy zaznamenaly velmi silný organický růst obratu, k němuž přispěl zejména segment vlasové kosmetiky. Dvouciferného organického růstu obratu, na němž se podílely jak segment pracích a čistících prostředků pro domácnost, tak segment vlasové kosmetiky, se podařilo dosáhnout v regionu IMEA. V důsledku negativního vlivu na segment vlasové kosmetiky způsobeného hlavně útlumem na čínském trhu organický vývoj obratu v asijsko-pacifickém regionu zaostal za úrovněmi ze stejného čtvrtletí předchozího roku.
V čistých aktivech a finanční pozici skupiny nedošlo v sledovaném období k podstatným změnám ve srovnání se situací k 30. červnu 2023.
Na základě obchodních výsledků za prvních devět měsíců roku 2023 a předpokládaného vývoje do konce aktuálního finančního roku se představenstvo společnosti Henkel AG & Co. KGaA rozhodlo zlepšit svůj výhled na finanční rok 2023.
Na úrovni skupiny společnost Henkel nyní očekává organický růst obratu ve finančním roku 2023 v rozsahu 3,5 % až 4,5 % (původně: 2,5 až 4,5 %). V případě divize Adhesive Technologies se očekává organický růst obratu mezi 2,5 až 3,5 % (původně: 2,0 až 4,0 %) a v případě divize Consumer Brands v rozsahu 5,0 až 6,0 % (původně: 3,0 až 5,0 %).
Za skupinu Henkel se upravená výnosnost prodeje (marže EBIT) nyní očekává v rozsahu 11,5 až 12,5 % (původně: 11,0 až 12,5 %). Upravená výnosnost prodeje divize Adhesive Technologies by měla dosáhnout 14,0 až 15,0 % (původně: 13,5 až 15,0 %) a v případě obchodní divize Consumer Brands by se měla pohybovat na úrovni 10,0 až 11,0 % (původně: 9,5 až 11,0 %).
V případě upravených výnosů na prioritní akcii (EPS) při konstantních kurzových sazbách se výhled zvýšil na 15,0 až 25,0 % (původně: 5,0 až 20,0 %).
Kromě toho jsme aktualizovali tyto předpoklady pro rok 2023:
Následná očekávání pro rok 2023 zůstávají stejná:
Vzhledem k upravené struktuře vykazování, která je v platnosti od prvního čtvrtletí 2023 (podrobnější informace naleznete ve zprávě společnosti Henkel za první pololetí, strana 5), údaje za předchozí rok uváděné za obchodní divizi Consumer Brands, za obchodní segmenty v rámci obou obchodních divizí a za Evropu, region IMEA a asijsko-pacifický region jsou v souladu s novou strukturou.
Poznámka: Veškeré číselné údaje v tomto dokumentu jsou komerčně zaokrouhleny. Jejich součet se může od uvedených celkových výsledků lišit.
1Oproti průměru předchozího roku.
2Včetně vlivu ukončení podnikatelských aktivit v Ruské federaci.
Tento dokument obsahuje stanoviska týkající se budoucího obchodního vývoje, finančních výsledků a dalších událostí nebo skutečností relevantních pro společnost Henkel z pohledu budoucího rozvoje. Stanoviska týkající se budoucího vývoje charakterizuje použití takových slovních zvratů jako „očekávat“, „zamýšlet“, „plánovat“, „předpokládat“, „domnívat se“, „odhadovat“ a podobných výrazů. Tento dokument obsahuje výhledová stanoviska opírající se o aktuální odhady a předpoklady vypracované managementem společnosti Henkel AG & Co. KGaA. Tato stanoviska nelze chápat jako zaručující jakýmkoli způsobem, že dané predikce jsou přesné. Budoucí výkonnost i reálně dosažené výsledky společnosti Henkel AG & Co. KGaA a jejích sesterských společností závisí na celé řadě rizikových faktorů a nejistot, a proto se mohou podstatně odklánět od výhledových stanovisek. Na mnohé z nich společnost Henkel nemá přímý dosah a předem je nelze přesně odhadnout, jako například, jaké bude ekonomické prostředí v budoucnosti a jaké budou kroky konkurentů a jiných subjektů působících na trhu. Společnost Henkel nemá v úmyslu a ani nepřijme kroky k aktualizaci těchto stanovisek.
Tento dokument obsahuje doplňkové finanční ukazatele, které nejsou jasně definovány v platném rámci účetního výkaznictví, které představují nebo mohou představovat alternativní ukazatele finanční výkonnosti. Tyto doplňující finanční ukazatele by neměly být vykládány zvlášť nebo jako alternativní ukazatele k ukazatelům čistých aktiv a finančních pozic společnosti Henkel nebo k výsledkům podnikání, které jsou v souladu s platným rámcem účetního výkaznictví prezentovány v konsolidované účetní závěrce společnosti. Jiné společnosti, které vykazují nebo uvádějí alternativní ukazatele výkonnosti s podobnými názvy, mohou počítat jejich hodnoty odlišně.
Tento dokument slouží výlučně k informačním účelům a nepředstavuje investiční radu ani nabídku k prodeji nebo koupi jakýchkoli cenných papírů.